Produktivita

Dobrý pocit, druhá část: pět rychlých cvičení mindfulness do práce

Reading Time: 3 minutes

Není náhoda, že se dnes tolik lidí zajímá o mindfulness. Tento prastarý buddhistický přístup v sobě skrývá víc, než se na první pohled zdá, a mnoho firem si uvědomuje jeho možný přínos pro zdraví. Nedávné studie ukázaly, že když si každý den najdete čas na některé z cvičení mindfulness, ve vašem těle se sníží hladina stresového hormonu kortizonu, takže budete méně často pociťovat úzkost nebo únavu. Když proto každý den vyzkoušíte některou z těchto technik, může vám to pomoci k nalezení lepší rovnováhy mezi prací a odpočinkem.

Protože k těmto cvičením nepotřebujete speciální vybavení, můžete je vyzkoušet třeba cestou do práce nebo přímo u pracovního stolu. Následujících pět rychlých cvičení snadno začleníte do svého denního rozvrhu.

 

Minutová meditace

Zavřete oči a pomalu se nadechujte a vydechujte. Soustřeďte se na to, jak se váš hrudník pohybuje nahoru a dolů, a snažte se nemyslet na nic jiného. Pokud se vám v hlavě objeví jiné myšlenky, vezměte je na vědomí a nechte je odplynout, poté se znovu zaměřte na dech.

Vědomé naslouchání

Při hovorech s ostatními se nám snadno stane, že myšlenkami bloudíme někde jinde. Místo, abyste si plánovali odpověď, zatímco kolega ještě mluví, uvolněte se a opravdu naslouchejte tomu, co říká. Snažte se nemyslet na seznam nevyřízených úkolů, na plány na večer ani na minulé rozhovory – snažte se jednoduše existovat v přítomném okamžiku. Nejen, že tak zachytíte více informací, ale zlepší se i vaše vztahy na pracovišti.

Hra na pozorovanou

Vyberte si jakýkoliv předmět v okolí (tužku, myš nebo dokonce kravatu) a po dobu jedné minuty se na něj opravdu soustřeďte. Představujte si, že jej vidíte poprvé v životě. Důkladně si všímejte jeho tvaru, struktury i konstrukce. Vyčistíte si hlavu, a navíc můžete opět najít cestu ke každodenním předmětům kolem vás.

Vědomě prožijte okamžik

Vyberte si věc, kterou každý den používáte – například rychlovarnou konvici v kuchyňce – a využijte ji jako ústřední bod pro vědomé prožívání okamžiků. Přemýšlejte o tom, jaká je konvice na dotek, jak funguje a k čemu ji používáte. Zamyslete se třeba nad tím, jak je skvělé, že konvice umí za krátkou chvíli přivést vodu k varu, a jaké máte štěstí, že máte přístup k čisté vodě a elektřině.

Udělejte si přestávku v přírodě

Následující cvičení vyžaduje, abyste se zvedli od stolu – odmění vás však opravdu skvělý pocit. Až se příště vydáte na oběd nebo na kávu, udělejte si čas na procházku v nedalekém parku, nebo alespoň kolem zeleně. Pokud je to možné, nechte telefon a další elektronické přístroje v kanceláři a využijte tento čas k tomu, abyste se soustředili a naslouchali přírodě kolem vás. Toto cvičení je prospěšné nejen pro vaši mysl, ale i pro tělo, kterému pohyb na čerstvém vzduchu udělá dobře .