Trendy

Jak může vzhled nemovitosti přilákat nadané pracovníky

Moderní tým, který má na starosti korporátní nemovitosti, se nestará jen o správu budov a zařízení – přináší prostředí, ve kterém se lidé cítí dobře a pracují lépe; prostředí, které přitahuje nadané pracovníky.

Tohoto cíle je obtížné dosáhnout, pokud je společnost zatížena nepružným, nákladným, konvenčním pracovním prostorem s dlouhodobým pronájmem a nadmírou regionálních kanceláří.

Nájemné za čtvereční metr představuje podle společnosti Actium Consult jen asi 35 % celkových nákladů spojených s obsazením kanceláří. Vezmeme-li v úvahu další skryté náklady, je rozumnější přijmout strategii flexibilního portfolia nabízejícího více možností za méně peněz. Podle časopisu HBR společnosti, jako je IBM, AT&T či Dun & Bradstreet, již moudrou správou svých nemovitostí ušetřily miliony dolarů. 

„Zajištění inspirativního pracovního prostoru je jedním z mnoha faktorů, které by měli odborníci působící v oblasti nemovitostí řešit v dnešním rychle se měnícím světě práce,“ říká ředitelka společnosti Savills World Research Yolande Barnesová, autorka zprávy European Cities 2017.

Barnesová dále vysvětluje: „Nemovitosti kdysi bývaly o celkovém hospodářském výsledku a maximalizaci zisků – o prestižních kancelářích třídy A, nákladech na čtvereční metr a lokalitě. Dnes však jsou o přilákání lidského kapitálu.“

„Obecně řečeno, staromódní prostory se stále využívají v odvětvích, kde existuje malá pracovní konkurence, například u administrativních funkcí. Na pracovním prostoru však začíná záležet tam, kde je nedostatek mladých, talentovaných lidí – například v digitálním průmyslu.“

Místa, kde lidé chtějí být

Nezávisle na tom, v jakém odvětví dané oddělení správy budov působí – ať už se jedná o pojišťovnictví, finančnictví nebo rychle se rozvíjející technologie – mělo by nyní nemovitosti vnímat méně z hlediska jejich rozlohy a více jako místa, kde lidé chtějí žít, pracovat a být šťastní.

Tato změna zaměření může být také důvodem, proč většina rozhodnutí týkajících se přemístění společnosti Savills přišla z personálního oddělení a ne z oddělení správy budov. Proto je potřeba, aby týmy, které mají na starosti nemovitosti, úzce spolupracovaly s personálním oddělením, jehož největším zájmem je přilákat vysoce kvalifikované pracovníky nalezením správného pracovního prostoru ve správné čtvrti správného města.

Co se týče výběru takovéhoto místa, korporace by měly zvážit, zda centrální obchodní čtvrť skutečně přiláká nadané pracovníky. Centrální obchodní čtvrť, kde je nedostatek prostoru a nájemné je vysoké (například ve Stockholmu a Dublinu), často přitahuje pracovníky nadané na technologie. Jak uvádí zpráva společnosti Savills: „Stejně jako v mnoha dalších evropských městech také zde je potřeba vybudovat městské čtvrti s různorodějším využitím a dobrým přístupem do centra.“

Průzkum společnosti PwC odráží reakci na tuto potřebu rozvoje různorodějšího využití. Ve zprávě vytvořené ve spolupráci se společností Urban Land Institute s názvem Trends in Real Estate® Europe 2017 zmiňuje Hamburk, který investuje 1 mld. eur do nového přístavního města HafenCity, Lyon, kde jsou prostory se smíšeným využitím součástí nového plánu rozvoje centrální obchodní čtvrti Part-Dieu, a Oslo, které se stává stále živějším a udržitelnějším městem díky rozsáhlému rozvoji zaměřenému na různorodé využití.

Flexibilita a rovnováha mezi pracovním a soukromým životem

Another trend that property departments need to accommodate, if they aren’t already, is flexible working. Over 50% of workers now work outside the main office for 2.5 days a week or more, according to the Regus Workplace Revolution report.

Jak tato zpráva uvádí, ve srovnání s předchozími roky je nyní více konzultantů a externích pracovníků, jakož i starších zaměstnanců pracujících v důchodovém věku, kteří chtějí flexibilnější práci s větší volností. 

Umožníte-li zaměstnancům pracovat ve flexibilních pracovních prostorech nebo v prostorech založených na aktivitách, byť jen na část týdne, nejenže přilákáte nadané pracovníky, ale můžete také korporaci ušetřit spoustu peněz na kancelářských prostorech. Ačkoli se v posledních 30 letech pronájmy ve většině měst zkrátily a staly flexibilnějšími, životní a pracovní náklady jsou ve velkých městech stále vysoké. Podle indexu Savills Live/Work činí roční náklady na zaměstnance v Londýně 88 800 USD a v New Yorku 111 900 USD.

Barnesová doporučuje správcům nemovitostí, aby se porozhlédli také po jiných pracovní prostorech, včetně sdílených prostorů nebo studií, které jsou navrženy způsobem podporujícím spolupráci či společnou tvorbu. Tyto prostory lépe vyhovují novým flexibilním pracovním stylům, přizpůsobují se životnímu stylu zaměstnanců a splňují potřeby různých generací. Nabízejí místo k setkání se zajímavými skupinami i k snadnější spolupráci.

Poučení od menších firem

Globálním týmům, které mají na starosti korporátní nemovitosti, trvalo několik desítek let, než zjistily to, co kreativní společnosti vědí již řadu let – nadané pracovníky přitahuje motivující pracovní prostor.

Komunikační agentura AB, která se před dvěma lety přestěhovala do kanceláří v Bermondsey, si záměrně vybrala budovu s otevřenými kancelářemi v jedné z nejstarších částí Londýna. V této oblasti panuje módní, bohémská atmosféra a je zde spousta restaurací, do kterých můžete vzít své klienty, i dalších míst, kam si můžete zajít po práci na drink. Kromě toho zaměstnancům nabízí dobrou dopravní dostupnost a přístupnost.

Chris Winning, vedoucí oddělení klientských služeb společnosti AB, říká: „Korporace toho udělaly hodně pro zajištění flexibility práce i změnu způsobu organizace kanceláří. Menší organizace, které svým zaměstnancům nemohou nabídnout stejné peníze, jaké by dostali ve větších společnostech, musejí již delší dobu myslet pružněji a kreativněji.“

Pracoviště budoucnosti je pružné, s otevřenými kancelářemi založenými na aktivitách, možnostmi posezení od sdílených stolů až po pohovky a oddělenými prostory pro spolupráci zaměstnanců i soukromou práci. Se všemi prostředky, které mají k dispozici, mohou velké společnosti, které se zavázaly změnit svou strategii, probudit nadšení způsobem, o kterém si mohou menší společnosti nechat jen zdát.

Kontaktujte společnost Regus a zjistěte, jak může váš tým, který má na starosti nemovitosti, probudit nadšení za méně peněz s fantazií a správným pracovním prostorem na správném místě.