Dřevěné modely domů u notebooku

Produktivita

Překvapivá pravda o práci z domova

Počet lidí pracujících z domova podle oficiálních údajů(1) během deseti let vzrostl o 115 %. Přesto to není model, který by vyhovoval každému zaměstnanci – a každému zaměstnavateli. Matthew Jenkin se rozhodl shrnout jeho pro a proti a dospěl k neočekávanému závěru.

 

Žádný dress code, žádná pevná pracovní doba a už nikdy žádné dojíždění… zaměstnanci ve firemních kancelářích kolegům, kteří pracují z domova, nepokrytě závidí. Představa, že člověk může zapomenout na pracovní stůl a oblek nebo kostýmek a usadit se v pyžamu na pohovku, věru zní lákavě. Ale opravdu tento způsob práce pomáhá k vyšší produktivitě?

V USA(2) a Velké Británii(3) v současné době pracuje z domova rekordní počet lidí a odborníci předpokládají, že jejich množství bude dál stoupat. Celosvětový počet zaměstnanců pracujících na dálku by podle odhadu bostonské poradenské společnosti Strategy Analytic měl do roku 2022 vzrůst z 38,8 % všech zaměstnanců, kteří doma pracovali v roce 2016, na 42,5 %(4). Jiná studie uvádí, že za deset let bude z domova pracovat třetina zaměstnanců(5).

Tato čísla by nás neměla překvapovat. Americký pracovní portál FlexJobs v roce 2017 provedl průzkum, z něhož vyplynulo, že nejžádanější zaměstnaneckou výhodou je právě práce z domova; jako nejatraktivnější variantu flexibilní práce ji zvolilo 81 % zaměstnanců(6). V reakci na poptávku práci z domova nebo na dálku nabízí stále více a více firem. Společnost Amazon v roce 2017 oznámila, že do konce roku přijme 5 000 lidí, kteří budou pracovat na dálku,(7) a společnost Apple nedávno zveřejnila inzerát, v němž hledá zaměstnance výslovně pro práci z domova(8).

Vyšší míra angažovanosti

Na první pohled to vypadá, že práce z domova přináší převážně pozitiva. Počet výzkumných studií, jež tvrdí, že lidé pracující na dálku včetně těch, kteří pracují z domova, své každodenní povinnosti plní efektivněji než jejich kolegové v kancelářích, ustavičně roste. Jedna taková studie z roku 2014 sledovala zaměstnance čínského cestovatelského webu Ctrip. Srovnala produktivitu těch, kteří pravidelně pracovali na dálku, a těch, kteří pracovali výhradně v kanceláři. Ukázalo se, že lidé pracující na dálku uskutečnili o 13,5 % více obchodních hovorů než jejich kolegové pracující na obdobných pozicích v kanceláři(9) – tolik hovorů vydá za téměř celý další pracovní den. Ze zaměstnání také odcházeli dvakrát méně často než lidé z kanceláře a uváděli podstatně vyšší úroveň spokojenosti s prací.

Podle jiného výzkumu, jenž se v roce 2016 zaměřil na americké zaměstnance pracující na dálku, mělo zhruba 91 % lidí pocit, že jsou doma produktivnější, než když sedí v kanceláři(10). Studie společnosti Canada Life Group dokonce přišla s tím, že zaměstnanci pracující doma svou produktivitu hodnotili 7,7 bodu z 10, zatímco zaměstnanci pracující v kancelářích typu open office jen 6,5 bodu z 10(11). A nedávná studie společnosti Gallup odhalila, že zaměstnanci, kteří tři až čtyři dny v týdnu pracují z domova, se v porovnání s lidmi, kteří každý den pracují v kanceláři, mnohem častěji „cítí angažovaní“ a méně často „cítí neangažovaní“(12).

Trhliny v systému

Přestože se model práce z domova rychle rozšiřuje, někteří zůstávají skeptičtí. Studie provedená na vysoké škole LSE, jež zkoumala postoj 500 zaměstnanců a vedoucích pracovníků(13) k flexibilnímu systému práce, dospěla k závěru, že velká část pozitivních účinků časem jaksi vyprchá. Zaměstnanci práci z domova po čase přestanou vnímat jako výsadu, začnou se chovat prakticky stejně, jako kdyby pracovali v kanceláři, a tomu také začnou odpovídat jejich výsledky.

To vyvolává domněnku, že jim zaměstnavatelé neposkytují dostatečnou profesionální podporu. Výzkum ukázal, že zaměstnanci pracující doma příliš dobře nekomunikovali s kolegy a kontakt tváří v tvář zažívali jen v omezené míře. V konečném důsledku zaměstnavatelům měli za zlé, že zřejmě brzdí jejich profesní růst, a cítili vůči nim menší loajalitu.

Závěry tohoto výzkumu potvrdily i některé velké společnosti jako IBM a Yahoo, které na základě toho, že zaznamenaly propad v produktivitě svých lidí, přehodnotily politiku práce na dálku.

Problém s prací z domova tkví zčásti v tom, že prostředí nemění podstatu lidské povahy. Kdo je málo produktivní v kanceláři, ten bude jen sotva produktivnější, když se přesune domů – kde číhá ještě víc rozptylujících faktorů, ať už to je televize, neumyté nádobí, nevyžehlené prádlo nebo nakrojený dort v lednici. Ani doma se neobejdeme bez systémů a strategií, které nám pomohou pracovat efektivně.

Respondenti průzkumu společnosti Regus z roku 2017 navíc uvedli, že při práci doma trpí pocitem osamělosti, že jim chybí kontakt s dalšími pracujícími, pravidelně vyjídají lednici a nemohou vystát hlučné členy domácnosti.

Spokojeně vyhlížející žena pracující doma

Lidé pracující doma mohou být produktivnější, současně se ale mohou cítit izolovaní a osamělí

 

Sdílená pracoviště

Řešením je tedy možná pracovní prostor, kde lidé budou moci pracovat stejně produktivně jako mimo rušnou kancelář a zároveň nebudou v pokušení plácnout sebou na gauč. Proto není divu, že s nárůstem počtu zaměstnanců pracujících z domova vzrostla i poptávka po coworkingových prostorech, které nabízí možnost spolupracovat a komunikovat s podobně smýšlejícími lidmi. V roce 2017 po celém světě fungovalo 15 500 coworkingových prostorů(15). To je o poznání víc než o rok dříve, kdy jich bylo 12 100. V roce 2018 by se jejich počet měl podle prognóz vyšvihnout až na 18 900.

Barnaby Lashbrooke, zakladatel společnosti Time etc, jež zajišťuje služby virtuálních asistentů(16), je přesvědčen, že kancelářím ještě zdaleka neodzvonilo a že mnoho lidí dosahuje nejvyšší produktivity právě v tomto prostředí. On sám si už v začátcích činnosti své společnosti uvědomil, že ne všichni jeho zaměstnanci budou odvádět nejlepší výkony doma, a tak práci na dálku zavedl jen jako volitelnou možnost. Má za to, že některé firmy a někteří zaměstnanci po práci doma skočili až příliš brzy, aniž by zvážili, jestli jim skutečně bude vyhovovat.

„V souvislosti s prací z domova by se vždy mělo hledět na povahu konkrétního člověka,“ říká. „Když práci z domova nařídíme všem bez rozdílu, může se stát, že zaměstnance, kteří potřebují energii ostatních a kontakt s lidmi, uzavřeme do izolované bubliny a to se nám nejspíš nevyplatí.“

Jedním z hlavních problémů, s nimiž lidé pracující z domova bojují, je jednoznačně nedostatek příležitostí ke komunikaci s druhými. Ruth Kudzi věří, že nejlepší podmínky pro setkávání s lidmi a navazování důležitých kontaktů stále poskytuje kancelářské prostředí – ať jde o tradiční kancelář, nebo o kancelář coworkingovou.

„U automatu na vodu se totiž často odehrává neformální koučování. A také se tam dozvíte o spoustě věcí, které se ve firmě dějí,“ vysvětluje. „Myslím si, že některé aspekty práce v kanceláři jsou velmi důležité a i lidem, kteří jsou sami sobě zaměstnavatelem, prospěje, když část svého času stráví mezi lidmi, s nimiž mohou navázat neformální vztahy.“

Hledání rovnováhy

Představy práce z domova se ale nemusíme vzdávat úplně. Spíše bychom se měli naučit najít určitou rovnováhu. Porady a úkoly, u nichž je klíčové dodržení termínu, se například mohou odbývat ve společné kanceláři a kreativnějším, samostatnějším úkolům se zaměstnanci mohou věnovat doma.

Z psychologického hlediska by bylo dobré, kdybychom práci z domova přestali chápat jako něco jiného než práci v kanceláři. Judy Heminsley, zakladatelka lifestylového blogu All Things Bright & Good a autorka knihy Work from Home, říká, že mnoho lidí pracujících z domova se zprvu obtížně odpoutává od navyklé pravidelné pracovní doby, a tak pro ně může být snazší, pokud se tohoto režimu zpočátku budou dál držet.

„Spousta lidí, s nimiž jsem měla možnost mluvit, mi řekla, že jim trvalo několik let, než se zbavili zvyku pracovat od devíti do pěti,“ vysvětluje. „Tímto způsobem se pracuje už od průmyslové revoluce, takže to je vlastně společenská zvyklost. Když začnete pracovat na dálku, musíte nejprve získat určitou sebejistotu, abyste tradici dokázali opustit.“

Obchodní koučka Ruth Kudzi dodává, že chtějí-li být lidé pracující na dálku – kdekoli – maximálně produktivní, je nutné, aby si jasně rozvrhli svůj den. „Naplánujte si úkoly, dělejte si pravidelné přestávky. Vždy se soustřeďte jen na jednu věc,“ radí. „Nemusíte mít pevnou pracovní dobu, ale měli byste si uvědomit, kdy jste nejvýkonnější, a dodržovat disciplínu.“

 


Matthew Jenkin je britský novinář na volné noze a bývalý redaktor Guardian Careers, stránek deníku The Guardian pro uchazeče o zaměstnání a změnu kariéry

Zdroje:

(1) https://www.flexjobs.com/2017-State-of-Telecommuting-US/

(2) http://money.cnn.com/2017/06/21/pf/jobs/working-from-home/index.html

(3) https://www.tuc.org.uk/news/home-working-fifth-over-last-decade-tuc-analysis-reveals

(4) https://www.strategyanalytics.com/strategy-analytics/news/strategy-analytics-press-releases/strategy-analytics-press-release/2016/11/09/the-global-mobile-workforce-is-set-to-increase-to-1.87-billion-people-in-2022-accounting-for-42.5-of-the-global-workforce#.Wv28O0gvw2w

(5) https://www.inc.com/suzanne-lucas/survey-most-companies-lack-a-telecommuting-policy-heres-how-to-get-yours-started.html

(6) https://www.cnbc.com/2018/01/04/the-top-25-companies-that-will-let-you-work-from-anywhere.html

(7) https://www.cnbc.com/2017/04/17/amazon-is-hiring-5000-remote-workers-this-year–but-theres-a-catch.html

(8) https://www.apple.com/jobs/us/aha.html

(9) https://hbr.org/2014/01/to-raise-productivity-let-more-employees-work-from-home

(10) https://www.forbes.com/sites/victorlipman/2016/05/02/are-remote-workers-happier-and-more-productive-new-survey-offers-answers/#32fb739e6663

(11) http://autotime.co.uk/homeworkers-more-productive-than-office-based-staff/

(12) https://www.nytimes.com/2017/02/15/us/remote-workers-work-from-home.html

(13) http://etheses.lse.ac.uk/3349/

(14) https://www.forbes.com/sites/carolkinseygoman/2017/10/12/why-ibm-brought-remote-workers-back-to-the-office-and-why-your-company-might-be-next/#6350779316da

(15) https://www.statista.com/statistics/554273/number-of-coworking-spaces-worldwide/

(16) https://web.timeetc.co.uk/virtual-assistant/index.php?kw=a%2520personal%2520assistant&ref=Google-1&gclid=EAIaIQobChMI6qne4b6N2wIVA_hRCh2CeQ8vEAAYASAAEgJNMfD_BwE