Názory

Představujeme úspěšné podnikatele: Nicholas Oliver

Nicholas Oliver je oceňovaný zakladatel a výkonný ředitel technologického startupového projektu people.io, inovativní aplikace, jejímž cílem je odměňovat spotřebitele za vlastnictví jejich dat. Představíme vám příběh, jak jeho firma vznikla.

 

Nápad

Díky znalostem digitálního marketingu a reklamy, včetně času stráveného v mezinárodní reklamní agentuře WPP, zájem Olivera zažehl boj o ochranu osobních údajů v online éře. Vzhledem ke stoupající oblibě programů k blokování reklamy ve Velké Británii (které v roce 2015 vzrostly na 82 procent), chtěl Oliver zjistit, jak může takzvaná „ekonomika pozornosti“ týkající se online inzerentů a vydavatelů existovat spolu s lidmi, kteří vlastní osobní údaje. 

Oliver přišel s nápadem, který by pomohl jednotlivcům přidělovat licence osobních údajů inzerentům, což bylo výhodné pro obě strany. „V posledních letech jsem začal zkoumat koncept ekonomiky pozornosti a to, jak různé faktory včetně blokování reklam zvyšují přímou hodnotu pozornosti člověka,“ řekl v rozhovoru pro TechCrunch. „Moment procitnutí přišel, když jsem se podíval, jak může být vlastnictví dat s osobními údaji zkombinováno s ekonomikou pozornosti.“

 

Vize

Oliver cíle projektu people.io definuje jako „bránu firewall pro lidi“. Tak jako brána firewall chrání vaše údaje na počítači, jeho služba chrání informace spojené s vaší online totožností. Jeho vizí je ujistit lidi, že stále vlastní data s osobními údaji a mohou si zvolit, jak, kdy, kde a kým jsou data používána.

Pro inzerenty je výhodou, že díky aktuálním a přesným informacím získají pro svá sdělení relevantnější publikum a že mohou pracovat bez ohledu na blokování reklam, a současně neporuší právní předpisy o ochraně údajů. „Vlastnictví a kontrola osobních údajů bude jedním z nejdůležitějších společenských, ekonomických a technologických úkolů v následujících pěti až deseti letech,“ prozradil Oliver v příspěvku na síti LinkedIn. „Naším úkolem je pomoci lidem, aby si uvědomili skutečnou hodnotu svých dat, a to jak na vlastní kůži, tak v komerční podobě.“

 

Výzva

Proč potřebujeme větší kontrolu nad používáním svých osobních údajů? Při rozhovoru pro The Memo Oliver prohlásil: „Specifický problém s daty a soukromím dnes je, že se spektrum rozprostírá od místního obchodu na rožku, který chce prodat více sladkostí, až po národní bezpečnostní agenturu. V současné době neexistuje rozlišování ani kontrola. Pokud dáte své údaje k dispozici službám Facebook nebo Google, může s nimi každá z těchto skupin nakládat volně.“

Webová stránka společnosti dále vysvětluje, že to může zneklidňovat osoby, které buď službu používající osobní údaje vypínají, nebo zakazují rušivé a otravné digitální reklamy, což snižuje jejich efektivitu. Projekt people.io má za cíl vyřešit „problém kontroly“, který nabízí lepší řešení než komplikovaná a matoucí nastavení či obětování přístupu k online informacím a produktům.

 

Řešení

V rámci projektu people.io byla vytvořena aplikace, která má pomoci jednotlivcům získat kontrolu tím, že si osoba dokáže okamžitě uvědomit hodnotu, kdy míra nepříjemností je v rovnováze s okamžitým uspokojením z odměny. Očekáváme, že díky obohacení fyzického nebo digitálního života člověka se tato zjištěná hodnota postupně rozšíří nad rámec hmatatelných mechanismů odměňování až k uvědomění vnitřní hodnoty.

Předat jednotlivcům kontrolu nad jejich daty je pro projekt people.io jediným schůdným řešením v souvislosti s narůstajícími obavami o online soukromí, s nárůstem softwaru blokujícího reklamy a politickými rozhodnutími, jako je blížící se nařízení EU o obecné ochraně údajů, které bude mít na online inzerenty obrovský dopad. Společnost věří, že částku 16,2 miliardy liber, která je každoročně vynakládána na reklamu ve Velké Británii, je možné přesměrovat na zaplacení lidem, aby se starali o své údaje.

 

Jak to funguje

Produkt funguje tak, že uživatele aplikace odměňuje kredity za poskytnutí části údajů a za správné odpovědi na kontrolní otázky a záležitosti týkající se značek. Získané kredity mohou uživatelé okamžitě využít k nákupu digitálních produktů, předplatného, dárkových karet nebo je darovat na charitu. 

Rozhodující je, že společnost si buduje důvěru se svými uživateli slibem, že v žádné fázi nebude sdílet vaše osobní údaje s třetími stranami. Uživatelé budou stále vlastníky svých dat. V případě, že si smažou účet, budou smazány také jejich údaje a společnost se bude při jejich používání chovat transparentně.

Lidem, kteří si na své osobní údaje dávají až úzkostlivý pozor, však může chvíli trvat, než si na nápad dobrovolného sdělení osobních údajů inzerentům zvyknou. Nicméně ujištěním, že osobní údaje zůstanou pod kontrolou, a jejich kompenzací hodnotnými odměnami chce projekt people.io zavést nová pravidla pro poskytování osobních údajů a reklamy.

 

 

Společnost

Oliver startupový projekt založil v srpnu 2015 v technologickém hubu Shoreditch ve východěním Londýně. Do první fáze vývoje projektu se mu podařilo vybrat částku ve výši 150 000 liber od soukromých investorů a evropských podnikatelů, mezi kterými byl i Thomas Höegh (zakladatel společností Lovefilm, Arts Alliance a Growth Street) a Nick Robertson (zakladatel společnosti ASOS). Projekt zaštiťovala společnost Founders Factory (která je inkubátorem a akcelerátorem pro startupové projekty a provozují ji Brent Hoberman a Henry Lane-Fox) a firma Wayra Deutschland (divize společnosti Telefonica, která se zabývá investováním a podporou nových projektů).

Po spuštění datové platformy ve Velké Británii počátkem roku 2017 se společnost začala rozvíjet a nyní získává finanční prostředky na rozšíření své činnosti do celé Evropy. Aplikace se v kategorii životního stylu vyšplhala v červenci 2017 na čtvrtou příčku žebříčku obliby iTunes pro Velkou Británii a webem Marketing Week byla zařazena mezi nejlepších 100 revolučních firem. Společnost nedávno spojila své síly se společností Telefónica Deutschland, aby spustila O2 GET, verzi své aplikace upravenou pro německý trh.

 

Nicholas Oliver

Ve věku 30 let má Oliver za sebou práci na mezinárodní pracovní pozici na třech kontinentech v rámci mezinárodních agenturních skupin (WPP), společností zařazených do žebříčku Fortune 50 (Ford Motor Company) a také startupových společností. V roce 2016 mu byla udělena cena NASDAQ Rising Star Award a nyní zasedá v radě Cloud, Data, Analytics & AI Council of TechUK, která reprezentuje 950 společností v britském technologickém průmyslu.

Kromě rozvíjení své společnosti Oliver přednášel také o ochraně osobních údajů na akcích po celém světě, jako je například Disruption Summit Europe, a vášnivě píše o aktuálních otázkách týkajících se hodnoty osobních údajů. V nedávném příspěvku nazvaném Bankrotující společnost: skutečná hodnota osobních údajů Oliver říká: „Dokážu určit přesnou hodnotu osobních údajů? Ne. Raději bych se však ptal, jakou cenu má osoba, která nad nimi nemá kontrolu. Když nad daty lidé nemají kontrolu, riskujeme, že technologické společnosti budou jednat ze zásady nespravedlivě z hlediska globální ekonomiky, a navíc ohrožujeme svobodu společnosti jako celku.“