Zaměstnanec spící na sražených židlích

Produktivita

Jak přemoci jet lag

Přelety mezi časovými pásmy jsou dnes pro mnohé z nás přirozenou součástí flexibilní práce. Otázkou ale zůstává, jak zvládat jet lag. Možnosti, jak zmírnit jeho nepříjemné účinky, zkoumal novinář Paul Sillers, který se dlouhodobě specializuje právě na létání.

 

Nejnovější dopravní letouny se vyrábějí z lehkých kompozitních materiálů a díky tomu dokážou s menším množstvím paliva doletět dál než jejich předchůci. Proto se logicky množí ultradlouhé linky. Bez přestávky nyní můžete absolvovat 17hodinovou cestu z Perthu do Londýna, kterou letadla společnosti Qantas slavnostně pokřtila teprve nedávno(1), cestu z Dauhá do Aucklandu s aerolinkami Qatar Airways v délce 17 hodin a 40 minut(2) a od letošního října také cestu z Changi do Newarku, která potrvá 18 hodin 45 minut.(3)

Lety, jež zkracují vzdálenosti mezi lidmi a zeměmi, jsou nesmírně důležité pro firmy, které chtějí proniknout na nové trhy. Reálný přínos ovšem ultradlouhé cesty mají pouze tehdy, když náklad do cíle dorazí v dobrém stavu – protože přesuny mezi časovými pásmy, především při cestách na východ, lidský organismus vyvádějí z konceptu.

Jet lag neboli pásmová nemoc se může projevovat zmateností, úzkostí, závratí, dehydratací, nevolností a zažívacími potížemi(4), a tak se není co divit, že někteří pracovníci na vedoucích postech mají přímo zakázáno dělat důležitá pracovní rozhodnutí ve chvíli, kdy se s ním potýkají. Vliv pásmové nemoci lze dokonce vyčíslit: podle společné studie společností Kayak a Airbus „stálo snížení produktivity v důsledku pásmové nemoci… britské firmy v uplynulých 12 měsících 241 milionů liber“.(5)

O co vlastně jde

Cestu ke zmírnění cestovatelských obtíží naznačuje systém fungování našich vnitřních hodin(6): buňky nervových uzlin na sítnici oka detekují světlo, případně jeho nedostatek a informaci o něm posílají do suprachiasmatického jádra v mozku, které řídí cirkadiální rytmy. „Večer, kdy je světlo méně intenzivní a má větší podíl červené složky, náš mozek produkuje melatonin, což je látka, která navozuje spánek a pomáhá tělu, aby se zklidnilo. Když ale cestujeme do jiných časových pásem, dojde k desynchronizaci našeho spánkového cyklu, která se označuje jako pásmová nemoc,“ říká dr. Lauren Fleming, vědkyně provádějící výzkum a vývoj ve společnosti STG Aerospace, jež se specializuje na osvětlení v kabinách letadel.(7)

Jenže snaha cirkadiální rytmy znovu sesynchronizovat za pomocí melatoninových tablet, které nám pomohou usnout, nebo koňské dávky kávy, která nám ve spánku naopak zabrání, může mít nežádoucí vedlejší účinky. Podle oficiálního stanoviska britské národní zdravotní služby NHS „se užívání doplňků stravy s melatoninem v případě pásmové nemoci nedoporučuje, protože není dostatečně prokázáno, že fungují“.(8) Hlavní zbraní, jež nám let lag může pomoci překonat, tak zůstává regulace světla.

Řešení ve vývoji

Díky rozšíření osvětlení LED se v posledních deseti letech v kabinách pro cestující objevily simulace světelných podmínek při západu a východu slunce, které pasažérům mají ulehčit usínání a probouzení. Nyní ale výrobci letadel mají vyšší ambice. Společnost Boeing si nechala patentovat(9) „technologii, jež cestujícím umožní, aby si podle svých požadavků zvolili světelné prostředí, jež se buď automaticky, nebo ručně upraví tak, aby osvětlení co nejlépe imitovalo světelné podmínky v cílovém časovém pásmu“.(10)

Cílem je, aby cestující měli možnost nastavit si osvětlení přímo u svého sedadla tak, aby „se zmírnil cirkadiální nesoulad“ a aby si mohli podle svých konkrétních potřeb zvykat na čas v destinaci, do které směřují. O tom, zda a kdy se tento koncept začne uplatňovat v praxi, zatím nejsou k dispozici žádné informace. Prozatím se tedy musíme spoléhat na jiná řešení.

Stáhněte si na to aplikaci

Představa plánování programu na cestách podle toho, jaké množství světla je pro nás v tu kterou dobu optimální, působí poměrně děsivě. Velkou část práce ale mohou zastat chytré telefony nebo sportovní hodinky. Existuje celá řada mobilních digitálních řešení, která tvrdí, že je doporučují či schvalují vědci nebo akademická obec, a která vám sestaví spánkový a stravovací režim na několik dnů před odletem.

Fitbit(11) cestovatelům řadí, že je dobré si „o hodinu nebo dvě posunout večerku, podle toho, kterým směrem poletíte“ a „nastavit si v aplikaci Fitbit připomínku nové večerky, abyste věděli, kdy máte přepnout do odpočinkového modu“.(12)

Entrain(13) je „bezplatná aplikace, jež uživatelům nabízí rozpisy světelných podmínek vytvořené vědci z University of Michigan – které jim, jak je matematicky ověřeno, pomohou zvládnout přechod do jiného časového pásma tak rychle, jak jen to je možné.“ Vývojáři aplikace uvádějí, že jsou na základě záznamu historie světelných podmínek schopni „simulovat vnitřní hodiny vašeho těla a doporučit vám vhodné aktivity“.

Timeshifter(14) je placená služba, která nabízí individuální plány na překonání pásmové nemoci „vytvořené ve spolupráci s docentem z Harvard Medical School Stevem Lockleym na základě poznatků nejnovějších výzkumů z oblasti spánkové a cirkadiální neurovědy“.

Důležitá čísla

Až příště budete plánovat let, dívejte se po magických číslech A350(15) a B787(16). Společnosti Airbus a Boeing tvrdí, že konstrukce těchto letadel z karbonových kompozitů umožňuje, aby byl v kabině tlak na úrovni výšky 6 000 stop, nikoli standardních 8 000 stop. Díky tomu nedochází k tak výrazné dehydrataci, jež je jedním z faktorů, které způsobují jet lag.

Ukázka jídla servírovaného na palubě letadel Qantas

Společnost Qantas ve svých letadlech nabízí menu, které by cestujícím mělo pomoci usnout a lépe zvládnout změnu časového pásma.

 

Záleží i na jídle

Světlo řídí naše vnitřní hodiny, své zvyklosti má ale i náš trávicí trakt.(17) Letecké společnosti na ně myslí při plánování cateringové strategie a my je můžeme zohlednit při plánování svých letů. Společnost Qantas pro svou linku Perth–Londýn bez mezipřistání najala výživové specialisty a experty na metabolismus a pověřila je vytvořením „nových pokrmů do jídelního lístku, jež obsahují suroviny, které napomáhají lepší hydrataci, pomohou cestujícím usnout a zmírní příznaky pásmové nemoci,“(18) jak vysvětluje kreativní ředitel pro jídlo, pití a služby Neil Perry.

Společnost Qantas tato nová jídla testuje ve spolupráci s lidmi, kteří letecky cestují často, „s použitím nositelných technologií a aplikací, jež shromažďují data o spánku a aktivitě, duševním rozpoložení, stravovacím režimu a hydrataci před dálkovým letem, během něj a po něm.“ V nabídce jsou kupříkladu džusy Botanica s probiotickou kulturou BC30 a „nápoj pro dobrý spánek s obsahem tryptofanu, jež navozuje spánek a pomáhá aktivovat spánkový cyklus“.

Jiné aerolinky podávají jídlo už před odletem, aby cestující měli možnost co největší část letu využít ke spánku. Například společnost Japan Airlines na nové ranní lince Tokio–Londýn(19) jídlo a pití servíruje ještě před nástupem na palubu, v salonku JAL Sakura na letišti Haneda.

Hamburský start-up JetLite(20) se osvětlení v kabině a vhodně zvolené jídlo snaží propojit, v současné době pracuje na aplikaci pro cestující bojující s pásmovou nemocí a do devíti letounů Airbus A350-900 z mnichovské základny společnosti Lufthansa nainstaloval „chronobiologické kabinové osvětlení“ navržené tak, aby se „přizpůsobilo denním a nočním biologickým rytmům cestujících, v době odpočinku dávalo teplé světlo a v době větší aktivity stimulující studenější světlo.“

Cestující, kteří často létají business třídou, se v období od září do prosince zúčastnili průzkumu, v rámci něhož referovali o tom, jak účinně podle nich nový systém osvětlení eliminuje příznaky pásmové nemoci. „Výsledky byly ještě lepší, než jsme očekávali,“ říká ředitelka společnosti JetLite pro obchodní rozvoj Iwana Johannsen.

Většina lidí, kteří cestují za prací, si samozřejmě o možnosti volby letadla, aerolinek, doby servírování jídla a regulaci světelných podmínek před letem může nechat jen zdát. Ale protože stále více leteckých společností a výrobců letadel myslí na to, že cestující mají vnitřní hodiny, máme alespoň rozšiřující se škálu vychytávek, díky nimž na cestách sami se sebou srovnáme krok přece jen o něco rychleji.


 

Paul Sillers je novinář píšící články a texty na téma letectví a autor knihy International Business Etiquette 20:20.

Zdroje:

(1) https://www.qantasnewsroom.com.au/media-releases/qantas-starts-history-making-flight-direct-to-london/

(2) https://www.qatarairways.com/en/destinations/flights-to-auckland.html

(3) http://www.singaporeair.com/en_UK/media-centre/press-release/article/?q=en_UK/2018/April-June/ne2018-180530

(4) https://www.medicinenet.com/jet_lag/article.htm#how_long_does_jet_lag_last

(5) https://www.kayak.co.uk/news/jet-lag-costs-brits/

(6) https://patient.info/doctor/pineal-gland-and-circadian-rhythms#nav-2

(7) https://www.stgaerospace.com/

(8) https://www.nhs.uk/conditions/jet-lag/

(9) https://patents.google.com/patent/US9493112B2/en

(10) http://www.boeing.com/features/innovation-quarterly/may2017/feature-technical-patent-spotlight.page

(11) https://blog.fitbit.com/jet-lag-cures/

(12) http://help.fitbit.com/articles/en_US/Help_article/1314?q=bedtime+reminder&l=en_US&fs=Search&pn=1#reminder

(13) http://entrain.math.lsa.umich.edu/

(14) https://www.timeshifter.com/eliminate-jet-lag-and-arrive-ready-for-business

(15) http://www.airbus.com/newsroom/press-releases/en/2015/10/airbus-launches-new-ultra-long-range-version-of-the-a350-900.html

(16) https://www.britishairways.com/en-gb/information/about-ba/fleet-facts/boeing787-9

(17) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5483233/

(18) https://www.qantasnewsroom.com.au/media-releases/qantas-unveils-menu-to-help-reduce-jetlag-on-long-haul-flights/

(19) https://www.raconteur.net/sponsored/on-the-dot-doubled

(20) https://www.jetlite.de/